Seplenienie międzyzębowe

Seplenienie międzyzębowe

Seplenienie międzyzębowe nazywane również sygmatyzmem interdentalnym to nieprawidłowa wymowa jednej lub więcej głosek dentalizowanych: syczących (s, z, c, dz), ciszących (ś, ź, ć, dź) oraz szumiących (sz, ż, cz, dż). Nieprawidłową wymową mogą być objęte głoski wszystkich trzech szeregów (syczącego, ciszącego, szumiącego), jak
i tylko jednego szeregu lub jednej głoski danego szeregu.

Charakteryzuje się ono wsuwaniem języka podczas wymowy pomiędzy zęby, poza jamę ustną. Przepływające powietrze przez język rozchodzi się na boki zniekształcając dźwięk danej głoski, zamiast przepływać swobodnie przez środek języka.

Seplenieni międzyzebowe to jedna z najczęściej występujących wad wymowy u dzieci.
W języku polskim nie występuję żadna głoska, która była by realizowana z językiem wsuwanym pomiędzy zęby, więc w przypadku wystąpienia takiego zjawiska konieczne jest rozpoczęcie terapii logopedycznej.

 JAKIE SĄ PRZYCZYNY SEPLENIENIA MIĘDZYZĘBOWEGO?

Przyczyn takiego stanu jest wiele i mogą być różne. Niektóre z nich są utrwalane przez lata, a swoje początki mają jeszcze zanim dziecko zaczęło mówić .

Do głównych przyczyn seplenienia międzyzębowego można zaliczyć:

  • nieprawidłowa budowa zgryzu
  • infantylny przetrwały sposób połykania
  • oddychanie przez usta (np. w skutek przerośniętego trzeciego migdała)
  • skrócone wędzidełko podjęzykowe
  • nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka, która często idzie w parze
    z infantylnym sposobem połykania.
  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe
  • długotrwałe ssanie smoczka w dzieciństwie
  • ssanie przedmiotów (ołówka, długopisu), kciuka
  • picie z butelek ze smoczkiem, dzióbkiem lub z kubków niekapków
  • nieprawidłowe wzorce językowe (np. któryś z rodziców sepleni)

Pamiętaj!

TERAPIA SEPLENIENIA MIĘDZYZĘBOWEGO

Głównym  jej celem jest odnalezienie przyczyny jego występowania i usunięcie jej. Terapia powinna być rozpoczęta jak najwcześniej po zaobserwowaniu nieprawidłowości. Nierzadko aby móc w pełni wyeliminować źródło problemu wymaga współpracy wielu specjalistów, takich jak laryngolog, ortodonta, fizjoterapeuta, neurolog czy psycholog.

Czas trwania terapii sygmatyzmu interdentalnego jest długotrwałym procesem wymagającym dużo pracy oraz konsekwencji zarówno ze strony dziecka, rodziców  jak
i logopedy. W zależności od tego jakie głoski zostały objęte nieprawidłową artykulacją, logopeda uczy dziecko nowego prawidłowego wzorca ich wymawiania. Zmieniając utrwalone już nieprawidłowe wzorce ruchowe języka.

Dlatego tak ważna jest szybka reakcja i podjęcie terapii logopedycznej oraz ścisła
i  systematyczna współpraca z logopedą, aby móc pozbyć się problemu wadliwej wymowy i uzyskać pozytywne efekty terapii.

Co można zrobić w domu, aby wspomóc terapię_ (3)

Poniżej znajdują się linki do artykułów z ćwiczeniami i inspiracjami na domowe zabawy logopedyczne:

  1. Ćwiczenia prawidłowej pozycji spoczynkowej języka
  2. Ćwiczenia oddechowe
  3. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie języka
  4. Domowe zabawy logopedyczne

 

 

Logopeda Karolina Wielec

 

A co jeśli… dziecko się jąka?

Canva - Close-Up Photo of Kid's Eye(1)

Wielu rodziców martwi się reakcjami otoczenia w szkole. Przede wszystkim boją się wyśmiania dziecka… Dlatego ważne jest aby poinformować nauczyciela o jąkaniu i poprosić o wsparcie a także poinformować inne dzieci, by nie powstały w nich uprzedzenia. W wielu wypadkach nieodpowiednie zachowania innych wynikają z niewiedzy.

W historii ludzkości można znaleźć wiele przykładów znanych ludzi, którzy się jąkali takich jak król Jerzy VI, Marlin Monroe czy Winston Churchill. Współcześnie trudności z płynnym mówieniem mają np. Tiger Woods, Bruce Willis, Jurek Owsiak, Łukasz Golec. Zwykle początek jąkania przypada między 2 a 4 rokiem życia, kiedy następuje intensywny rozwój mowy. Badania naukowe wykazują, że w dzieciństwie jąka się ok 5% dzieci a wśród dorosłych jąkanie występuje u ok 1% populacji. Oznacza to, ze w dzieciństwie  średnio czworo na pięcioro jąkających się dzieci przezwycięży ten problem.

Moje dziecko się jąka…

Canva - Girl in Blue Short Sleeve T-shirt Reading Book

STOP! ⛔️ Zatrzymaj się i pomyśl, co ułatwi mu komunikację?

Złote zasady czyli najważniejsze wskazówki wspierające płynność mowy dziecka:

(K. Węsierskiej, B. Jeziorczak „Czy moje dziecko się jąka? Przewodnik dla rodziców małych dzieci, które mają problem z płynnym mówieniem” Katowice 2011

Mniej pytam, więcej komentuję!

Mówię w sposób zrozumiały dla dziecka!

Zamiast poprawiać, powtarzam wypowiedź dziecka w sposób poprawny!

Daję dziecku czas: na rozpoczęcie wypowiedzi, odpowiedź na pytanie i zakończenie wypowiedzi!

Mówię w tempie wygodnym dla dziecka!

Stosuję pauzy i zasadę mówienia po kolei!

Wykorzystuję kontakt wzrokowy, bogatą ekspresję i mowę ciała!

Dbam o spokojny tryb życia naszej rodziny, unikam pośpiechu, wywierania presji na dziecko!

Obserwuję i słucham z uwagą tego, co mówi moje dziecko, bez względu na płynność!

Akceptuję moje dziecko takie, jakie jest!

Mam realistyczne oczekiwania, doceniam wysiłek dziecka, a mniej efekty!

Buduję wiarę w siebie i poczucie pewności siebie u mojego dziecka!

Wzmacniam, nagradzam gestami i słowami – pamiętam o szczerych pochwałach!

Bawię się z dzieckiem, w zabawie stwarzam mu okazje do przejmowania inicjatywy!

Jąkanie – jak sobie z nim radzić?

Krótki film animowany o jąkaniu.

Jak_mowic_o_jakaniu_w_szkole

logopeda Joanna Ławicka

TRZY SPOSOBY NA SAMODZIELNY MASAŻ W WARUNKACH DOMOWYCH

Część 2

Masaż to jeden z najprzyjemniejszych zabiegów, jakich można doświadczyć. Masaże mają zbawienny wpływ zarówno na stan psychiczny, jak i fizyczny każdego z nas. Przedstawiam techniki samodzielnego masażu rozluźniania mięśni, karku, przedramion, rąk, nóg i pleców. Każdy może je wykonać w domu. Do tego samodzielnego masażu wystarczy wałek piankowy lub piłeczka tenisowa. Skutecznie rozluźnia i neutralizuje ból mięśniowy. Ból mięśni – samodzielnie rozluźnij swoje bolące mięśnie. Doraźne sposoby rozluźniania najczęściej dokuczających spiętych i przeciążonych miejsc. Prezentowane techniki rozluźniające można wykonać samemu przy użyciu rąk, piłeczki tenisowej oraz wałka. Są to proste i skuteczne metody, który każdy może wypróbować w domu. Zajmują tylko kilka minut i nie wymagają fachowej wiedzy. Samodzielny masaż jest prosty do wykonania.

1. Sposób – masaż na obolałą szczękę

Zaciskanie szczęki w sytuacjach stresowych może prowadzić do skurczów w szczęce i w efekcie wywoływać ból szczęki i głowy. Ta technika przynosi najlepsze efekty rano niedługo po przebudzeniu. Śmiało można ten trening wykonać samemu.
Wykonane masażu:
1. Opuszkami palców naciskaj mięśnie poniżej kości policzkowych, zaczynając od góry.
2. Na przemian otwieraj i zamykaj usta w trakcie masowania.
3. Masaż wykonuj od końca żuchwy, aż do brody. Z góry na dół.
4. Kiedy dotrzesz do bokobrody naciśnij kciukiem kość szczęki i przyciągnij pozostałymi palcami po policzkach do dołu.
5. Powtarzaj ten ruch wzdłuż szczęki poruczając się w kierunku policzków.
6. Na koniec, złap brodę i pociągnij skórę w dół trzymając ją pomiędzy kciukami a palcami wskazującymi.

5oq44ek9gl9fbvhp

m9gedj9tacztg5hi

2. Sposób – Masaż na obolałe kolana po całodziennym siedzeniu przy biurku

Ta technika pozwala na rozluźnienie z napięcia powięzi w stawie kolanowym. Przynosi ukojenie dla kolan które zbyt długo były zgięte, wywołując napięcie w więzadłach kolanowych.
Wykonanie samodzielnego masażu:
1. Siedząc wyprostuj lekko nogę pozwalając jej odpocząć. Pozwoli to mięśniom się lekko rozluźnić ułatwiając masowanie.
2. Naciśnij obolałe miejsce palcem wskazującym, kreśląc palcem kształt gwiazdy lub kwadratu przez 10 sekund.
3. Ponownie zegnij i rozprostuj masowaną nogę dwa razy.
4. Powtórz masaż 3 do 4 razy.

sdaz3qwbitxkg4or

3. Sposób – samodzielne rozmasowanie obolałych pośladków

Kiedy chcesz samemu rozmasować pośladek, a nie ma nikogo kto mógłby zrobić to za Ciebie 🙂 Samodzielny masaż pośladków wymaga użycia piłeczki tenisowej.
Wykonanie samodzielnego masażu pośladków:
1. Usiądź na podłodze ze zgiętymi nogami, rękoma podpierając plecy. Umieść piłkę tenisową pod pośladkiem.
2. Unieś nogę od tej strony co piłka i wykonaj ruch do przodu i do tyłu, tak aby piłka swobodnie masowała bolące miejsce pośladka. Po 4-5 powtórzeniach zmień stronę.
3. Powtórz masaż na każdą nogę dwukrotnie.

0sk9vr8c7aqfz1oq

Powodzenia!!!
mgr Magdalena Śpiewak – fizjoterapeuta

TRZY SPOSOBY NA SAMODZIELNY MASAŻ W WARUNKACH DOMOWYCH

Masaż to jeden z najprzyjemniejszych zabiegów, jakich można doświadczyć. Masaże mają zbawienny wpływ zarówno na stan psychiczny, jak i fizyczny każdego z nas. Przedstawiam techniki samodzielnego masażu rozluźniania mięśni, karku, przedramion, rąk, nóg i pleców. Każdy może je wykonać w domu. Do tego samodzielnego masażu wystarczy wałek piankowy lub piłeczka tenisowa. Skutecznie rozluźnia i neutralizuje ból mięśniowy. Ból mięśni – samodzielnie rozluźnij swoje bolące mięśnie. Doraźne sposoby rozluźniania najczęściej dokuczających spiętych i przeciążonych miejsc. Prezentowane techniki rozluźniające można wykonać samemu przy użyciu rąk, piłeczki tenisowej oraz wałka. Są to proste i skuteczne metody, który każdy może wypróbować w domu. Zajmują tylko kilka minut i nie wymagają fachowej wiedzy. Samodzielny masaż jest prosty do wykonania.

Część 1

1. Sposób – na samodzielne rozmasowanie stóp

Największą zaletą tej techniki jest jej dyskrecja. Masaż możesz wykonywać siedząc przy biurku nie przerywając pracy. Potrzebujesz jedynie piłeczki tenisowej lub podobnej wielkości piłki.
Wykonanie samodzielnego masażu stóp:
a) Siedząc na krześle, postaw stopę bez obuwia na piłce. Wykonuj ruchy stopą w przód i w tył równocześnie naciskając na piłkę. Ruch powinien przebiegać od śródstopia, aż do pięty. Siła nacisku powinna być odczuwalna, ale nie zbyt duża, aby nie spłaszczyć piłki.
b) Miejsca szczególnie obolałe lub spięte powinny zostać rozmasowane dodatkowo okrężnymi ruchami stopy.
Rada: Jeśli potrzebujesz dodatkowej siły, wykonaj ćwiczenie na stojąco.

stopy

2. Samodzielne rozmasowanie karku i mięśni szyi

Ta technika rozluźnia napięcie w okolicach szyi i karku.
Dolegliwości te są często spotykane w związku z wadą postawy lub przebywaniem w wymuszonej niewygodnej pozycji np. pochylając się nad monitorem przez dłuższy czas. Tym samym często dotyczą uczniów nad odrabianymi lekcjami. Szyję możesz rozmasować samodzielnie, bez żadnych dodatkowych akcesoriów. Do automasażu szyi wymagane jest przyjęcie pozycji leżącej i oparcie głowy na dłoniach i chwila relaksu.
Wykonanie samodzielnego masażu karku:
a) Połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach podpierając się na stopach. Ważne: upewnij się, że plecy i nogi są ułożone prosto.
b) Weź 2 piłki tenisowe, podłóż je pod głowę i przytrzymaj oburącz. Każda piłka powinna się znajdować pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym.
c) Opierając głowę na piłkach wykonuj skręty głową w prawo i w lewo oraz w górę i w dół.

Kark1

kark2

3. Sposób – Masaż na ból dolnego odcinka pleców

Ta technika pomaga rozluźnić dolny odcinek pleców lędźwi-kręgosłupa.
Wykonanie samodzielnego masażu lędźwi- kręgosłupa:
a) Połóż się na plecach ze zgiętymi w kolach nogami i stopami płasko na ziemi.
b) Pod plecy na wysokości bolącego miejsca podłóż 2 piłki tenisowe. Ważne, aby piłki były nie niżej niż kość krzyżowa.
c) Podnoś i opuszczaj biodra naciskając plecami na piłki. Podnosząc biodra staraj się nie dopuścić do przemieszczania piłek.

plecy

Powodzenia!!!
mgr Magdalena Śpiewak – fizjoterapeuta

Praca nad kontrolą posturalną w warunkach domowych

Nieprawidłowe przystosowanie posturalne wskazuje na dysfunkcje integracji sensorycznej. Zaburzenia kontroli postawy mogą być spowodowane przede wszystkim nieprawidłowym sprzężeniem zwrotnym z systemu przedsionkowego i proprioceptywnego, ale również dotykowego i wzrokowego. Zaburzenia przystosowania posturalnego przejawiają się nieprawidłowymi reakcjami równoważnymi, obronnymi, posturalnymi w tle, obniżonym napięciem mięśniowym, przetrwałymi odruchami tonicznymi, skróconym oczopląsem porotacyjnym.

Mając powyższe na uwadze przedstawiamy ćwiczenia do wykonywania w warunkach domowych, tj. antygrawitacyjne pozycje: wyprostna i zgięciowa oraz zdolność do izolowanych ruchów głowy od tułowia.

Pozycja zgięciowazgięcieDziecko leży na plecach. Głowa przyciągnięta do klatki piersiowej, nogi ugięte w kolanach przyciągnięte do brzucha. Wkładamy w palce stóp dziecka piankowe kołeczki. Dziecko trzymając spinacz chwyta nim kołeczki, wyciąga i odkłada na podłogę. Dziecko może robić to na zmianę raz jedna raz druga ręką, lub dwiema rękoma równocześnie.

Pozycja wyprostna

wyprost.

Dziecko leży na brzuchu i odbija zawieszony przed nim balon. Należy pamiętać o ty by podczas wykonywania zadania ręce i nogi dziecka były jak najdłużej uniesione ponad podłogę. Czas ćwiczeń należy dostosować do możliwości dziecka.

Zdolność do izolowanych ruchów głowy od tułowia

Dziecko trzyma z tyłu na barkach kij, ręce proste w łokciach. Rodzic siedząc z tyłu za dzieckiem, przesuwa wzdłuż kija atrakcyjny dla dziecka przedmiot. Głowa dziecka podąża za przedmiotem. Pilnujemy by ręce dziecka były cały czas proste.
Czas ćwiczeń: dostosować do możliwości fizycznych dziecka.

Uwaga, ćwiczenia należy powtarzać 2-3 minuty, kilkukrotnie.

Literatura i zdjęcia:

  1. Zbigniew Przyrowski, Kliniczna Obserwacja
  2. Sensomotobaby Facebook
  3. Fundacja na Rzecz Rodzin Dzieci z Autyzmem i Innymi Dysfunkcjami – OKNO.pl
  4. Maria Kuleczka-Raszewska, Uczę się poprzez ruch

Powodzenia!

Zespół Specjalistów SI – SP343

mgr Sylwia Kanty

mgr Patrycja Knapik

mgr Joanna Szczucka

 

 

 

PLANOWANIE I ORGANIZACJA NAUKI W DOMU

Sytuacja, w której się znaleźliśmy wymaga od nas elastyczności oraz zmiany organizacji i rytmu dnia. Poniżej kilka wskazówek wspierajacych organizację nauki w domu.

MATERIAŁY DO ORGANIZACJI DNIA

Na portalu Librus RODZINA dostępny jest artykuł, który może wesprzeć Państwa w tych działaniach „Nauka z domu – jak zaplanować dzień i nie zwariować”. Ponadto artykuł Małgorzaty Grzywacz zawiera gotowe materiały do pobrania z przykładami zastosowania:

  • KONTRAKT RODZINNY – pozwoli na ustalenie wspólnych zasad w domu, zwięszy poczucie bezpieczeństwa domowników
  • RAMOWY PLAN DNIA – zaplanowany rytm dnia zaoszczędzi stresu i czasu
  • ZAJĘCIA SZKOLNE I ZADANIA – uczy dziecko planowania i organizacji
  • DZIENNA CHECK-LISTA – „odhaczanie” jest źródłem motywacji do dalszego działania

https://portal.librus.pl/artykuly/nauka-z-domu-jak-zaplanowac-dzien-i-nie-zwariowac

2librusrodzina.jpg

W miarę możliwości, zachęcam do wykorzystania  materiałów w celu zaoszczędzenia sobie frustracji i zwiększenia dzieciom poczucia bezpieczeństwa. Dzieci, szczególnie te z trudnościami, potrzebują struktury i jasnych zasad.

LISTA DLA STARSZYCH DZIECI SZKOLNYCH

  1. Zrób listę rzeczy do zrobienia. Skreślaj wykonane zadania,  będzie to źródłem satysfakcji i podniesie motywację do dalszego działania.
  2. Regularnie rób przerwy, nagradzaj się za wykonane zadania.
  3. W czasie nauki zamknij strony społecznościowe, wycisz telefon
  4. Utrzymuj kontakty z kolegami i koleżankami przez telefon, możecie się wspólnie motywować, a po nauce porozmawiać lub wspólnie pograć.
  5. Znajdź spokojne miejsce do wykonania czynności, jeśli jest to biurko, uporządkuj je.
  6. Jeśli spotykasz się z kolegami, nauczycielami on-line, uprzedź domowników.
  7. Załóż teczki z gumką lub wykorzystaj stary segregator do najważniejszych przedmiotów, na ewentualne dodatkowe informacje, karty pracy.
  8. Jeśli pracujesz na komputerze, stwórz foldery na pulpicie do umieszczenia informacji z danego przedmiotu. Wchodzące dokumenty zapisuj IN, wychodzące OUT, dzięki temu zapanujesz nad kopiami.

ROZWIJAMY KOMPETENCJE DZIECI W CODZIENNYCH CZYNNOŚCIACH

Oprócz pracy lub nauki dobrze zaplanować obowiązki domowe oraz koniecznie przyjemności dla dzieci. Podpowiedzcie dzieciom drobne zadania, w których mogą być pomocne i chwalcie za wysiłki i zaangażowanie, nie za efekty.  Włączajcie dzieci w zadania, które i tak musicie codziennie wykonywać. Ćwiczymy umiejętności społeczne w  codziennym życiu 🙂 Więcej już wkrótce.

ZDROWIE PSYCHICZNE WAŻNIEJSZE NIŻ EDUKACJA

Jeśli coś nie zadziała jednego dnia, to zadziała kolejnego. Zmniejszajmy sytuacje steresujące. Jeśli masz trudności z realizacją zadań z różnych powodów, szczerze i otwarcie zwróć się do nauczyciela i poproś o pomoc. Nauczyciele stoją też przed wyzwaniem. Razem będzie łatwiej znaleźć rozwiązanie.

Opr. Małgorzata Radzikowska, psycholog, terapeuta zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne

Kształtowanie samoregulacji emocjonalnej u dziecka

Polecam pozycję czytelniczą pt. Uczuciometr inspektora Krokodyla.Książka ta ma na celu kształtowanie samoregulacji emocjonalnej u dziecka. Autorka książki w łatwy i przyjemny sposób wprowadza dzieci w krainę uczuć – uczenia się ich, rozpoznawania i radzenia sobie z nimi.

Atmosfera tajemnicy, którą rozwiązuje inspektor Krokodyl sprawia, że ciężko się od tej lektury oderwać.

Z tą pozycją można zapoznać się na stronie : http://ab-fab.pl/ksiazka/58274-LFVIMSHWWV-uczuciometr-inspektora-krokodyla/

Pozdrawiam serdecznie. Katarzyna Mordzonek