Ćwiczenia w gabinecie logopedycznym są tylko częścią terapii. Niezwykle ważnym elementem terapii logopedycznej jest współpraca w triadzie dziecko – rodzic – logopeda oraz przestrzeganie zaleceń i kontynuacja ćwiczeń z dzieckiem w domu. Następuje wtedy utrwalenie i rozwój umiejętności zdobytych na zajęciach. Regularna praca w domu przyspiesza efekty terapii.
Nie trzeba mieć specjalistycznych pomocy logopedycznych, wystarczą zwykłe gry i akcesoria, które mamy w swoim domu.
Scrabble
Propozycja 1 – klasyczna wersja gry rozwija syntezę i analizę głoskową, poszerza słownictwo bierne i czynne, wspiera motorykę małą i myślenie strategiczne
Propozycja 2 – wersja bez planszy – losowanie liter z worka i układnie wyrazów rozpoczynających się na daną literę – rozwija syntezę i analizę głoskową, poszerza słownictwo bierne i czynne, wspiera motorykę małą, kreatywność
Propozycja 3 – losowanie litery i układanie z nią wyrazów oraz z głoską, którą dziecko w danym momencie ćwiczy np. dziecko losuje kafelek z literą „w” a utrwalaną głoską jest [sz] dobrą odpowiedzią będzie słowo Warszawa, szuwary, szwy, szewc, szwagier – rozwija syntezę i analizę głoskową, poszerza słownictwo bierne i czynne, rozwija kreatywne myślenie, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski
Jenga
Propozycja 1 – klasyczna wersja gry, ale przed wyjęciem klocka wypowiadamy wyrazy , połączenie wyrazowe, zdania z ćwiczoną głoską, gra poszerza słownictwo bierne i czynne, wspiera motorykę małą i myślenie strategiczne
Propozycja 2 – Rodzic wymyśla zdanie (z ćwiczoną głoską ;)), zadaniem dziecka jest je powtórzyć i ułożyć wieżę z tylu klocków, ile jest wyrazów w zdaniu, później następuje zamiana ról, gra rozwija syntezę i analizę słuchową, motorykę małą, pamięć słuchową, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski
Memo /Piotruś
Propozycja 1 – Klasyczna gra rozwija pamięć wzrokową, ćwiczy koncentrację uwagi
Propozycja 2 – Podczas gry, przed odkryciem każdej dwóch kart należy wymyślić wyraz z ćwiczoną głoską, gra rozwija pamięć wzrokową, ćwiczy koncentrację uwagi, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski
Propozycja 3 – Podczas gry, po znalezieniu każdej pary wykonujemy jednio ćwiczenie narządów artykulacyjnych (języka, warg), gra rozwija pamięć wzrokową, ćwiczy koncentrację uwagi, poprawia sprawność i koordynację ruchową warg i języka
Gra „czółko”
Propozycja 1 – klasyczna gra rozwija kreatywność, budowanie wypowiedzi, logiczne myślenie
Propozycja 2 – samodzielne przygotowanie do gry kart z ćwiczona głoską, gra rozwija kreatywność, budowanie wypowiedzi, logiczne myślenie, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski
Należy jednak pamiętać o tym, że:
– ćwiczenia zawsze powinny być dobrą zabawą
– nie powinny trwać zbyt długo
– powinny być wykonywane systematycznie
– powinny być prowadzone pod okiem dorosłego
Zachęcamy również do zapoznania się z poprzednimi wpisami na naszym blogu z zakresu terapii logopedycznej:
1. MATERIAŁ WYRAZOWY – GŁOSKA [Ż] CZ. 1
2. Materiał wyrazowy – głoska [sz] cz. 1
3. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie języka
Życzymy udanej zabawy!
Zespół logopedyczny SP 343