Domowe zabawy logopedyczne

Ćwiczenia w gabinecie logopedycznym są tylko częścią terapii. Niezwykle ważnym elementem terapii logopedycznej jest współpraca w triadzie dziecko – rodzic – logopeda oraz przestrzeganie zaleceń i  kontynuacja ćwiczeń z dzieckiem w domu. Następuje wtedy utrwalenie i rozwój umiejętności zdobytych na zajęciach. Regularna praca w domu przyspiesza efekty terapii.

Nie trzeba mieć specjalistycznych pomocy logopedycznych, wystarczą zwykłe gry i akcesoria, które mamy w swoim domu.

IMG_20200313_100652_2

Scrabble

Propozycja 1 – klasyczna wersja gry rozwija syntezę i analizę głoskową, poszerza słownictwo bierne i czynne, wspiera motorykę małą i myślenie strategiczne

Propozycja 2 – wersja bez planszy – losowanie liter z worka i układnie wyrazów rozpoczynających się na daną literę – rozwija syntezę i analizę głoskową, poszerza słownictwo bierne i czynne, wspiera motorykę małą, kreatywność

Propozycja 3 – losowanie litery i  układanie z nią wyrazów oraz z głoską, którą dziecko w danym momencie ćwiczy np. dziecko losuje kafelek z literą „w” a utrwalaną głoską jest [sz] dobrą odpowiedzią będzie słowo Warszawa, szuwary, szwy, szewc, szwagier – rozwija syntezę i analizę głoskową, poszerza słownictwo bierne i czynne, rozwija kreatywne myślenie, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski

 

Jenga

Propozycja 1 – klasyczna wersja gry, ale przed wyjęciem klocka wypowiadamy wyrazy , połączenie wyrazowe, zdania z ćwiczoną głoską,  gra poszerza słownictwo bierne i czynne, wspiera motorykę małą i myślenie strategiczne

Propozycja 2 – Rodzic wymyśla zdanie (z ćwiczoną głoską ;)), zadaniem dziecka jest je powtórzyć i ułożyć wieżę z tylu klocków, ile jest wyrazów w zdaniu, później następuje zamiana ról, gra rozwija syntezę i analizę słuchową, motorykę małą, pamięć słuchową, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski

IMG_20200312_142432.jpg

Memo /Piotruś

Propozycja 1 – Klasyczna gra rozwija pamięć wzrokową, ćwiczy koncentrację uwagi

Propozycja 2 – Podczas gry, przed odkryciem każdej dwóch kart należy wymyślić wyraz z ćwiczoną głoską, gra rozwija pamięć wzrokową, ćwiczy koncentrację uwagi, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski

Propozycja 3 – Podczas gry, po znalezieniu każdej pary wykonujemy jednio ćwiczenie narządów artykulacyjnych (języka, warg), gra rozwija pamięć wzrokową, ćwiczy koncentrację uwagi, poprawia sprawność i koordynację ruchową warg i języka

IMG_20200312_142617.jpg

Gra „czółko”

Propozycja 1 – klasyczna gra rozwija kreatywność, budowanie wypowiedzi, logiczne myślenie

Propozycja 2 – samodzielne przygotowanie do gry kart z ćwiczona głoską,  gra rozwija kreatywność, budowanie wypowiedzi, logiczne myślenie, utrwala prawidłową wymowę ćwiczonej głoski

 

Należy jednak pamiętać o tym, że:

– ćwiczenia zawsze powinny być dobrą zabawą

– nie powinny trwać zbyt długo

– powinny być wykonywane systematycznie

– powinny być prowadzone pod okiem dorosłego

Zachęcamy również do zapoznania się z poprzednimi wpisami na naszym blogu z zakresu terapii logopedycznej:

1. MATERIAŁ WYRAZOWY – GŁOSKA [Ż] CZ. 1

2. Materiał wyrazowy – głoska [sz] cz. 1

3. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie języka

4. Pozycja spoczynkowa języka

5. Ćwiczenia oddechowe

Życzymy udanej zabawy!

Zespół logopedyczny SP 343

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s